این روزها همه درباره تحدید نسل و روند پیری جمعیت در ایران هشدار می دهند، عده ای بعنوان راهکار بیلبورد تبلیغاتی نصب می کنند و عده ای دیگر با دستور، خواهان افزایش جمعیت اند. اینان اما غافل از این اند که با بیلبورد تبلیغاتی و دستور و همایش، جمعیت افزایش پیدا نمی کند.

بدون توجه به واقعیت ها و شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه و بهبود این وضعیت، سخن از ازدواج جوانان و افزایش جمعیت، سخنی است بیهوده. در بیست سال گذشته شاهد بوده ایم که تمام دستگاه ها و ارکان حکومت به طور منسجم و سازمان یافته سیاست های کنترل جمعیت را به اجرا گذاشته اند، این سیاست ها به گونه ای بود که همه مردم به شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» اعتقاد پیدا کرده بودند.

اما حال با شکست آن سیاست ها، مسئولان برای جبران اشتباه خود به همایش و بیانیه و بیلبورد تبلیغاتی اکتفا کرده و نه تنها راه کار عملی و اساسی ارائه و اجرا نمی کنند بلکه قوانینی در تضاد با سیاست افزایش ازدواج و به طبع آن افزایش جمعیت در پیش گرفته اند.

طبق آمارهای سازمان ثبت احوال، سن ازدواج برای مردان و زنان نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و به میانگین 27.2 سال برای مردان و حدود 23 سال برای زنان رسیده است. حال با این آمار هشدار دهنده، مسئولان سازمان نظام وظیفه در صدد افزایش خدمت اجباری سربازی هستند. سردار موسی کمالی جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در این ارتباط می گوید : طرحی در دست بررسی است که کسرخدمت ها برداشته و خدمت دوره ضرورت 24 ماه شود. 

این یک روی سکه بود، و اما روی دیگر آن: میر محمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درباره وام ازدواج و متقاضیان این وام گفته است : سیستم بانکی در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج با محدودیت روبرو بوده و بانک‌های عامل منابع کافی برای پاسخگویی به افراد در صف تسهیلات ازدواج را ندارند، اکنون حدود یک میلیون نفر در صف دریافت تسهیلات ازدواج هستند.

حال اگر از تورم 35.9 درصدی، بیکاری جوانان و مشکل تامین مسکن بگذریم با همین نمونه های ذکر شده آیا می توان به افزایش جمعیت دلخوش بود؟

اما برای پی بردن به عمق فاجعه در ارتباط با روند پیری جمعیت، نگاهی به آمارها در این ارتباط می کنیم: ادامه مطلب...